Najnowsze modele samochodów, wyposażone są w szereg skomplikowanych systemów elektronicznych, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo oraz komfort podróży. Decydując się na zakup lub wypożyczenie samochodu, warto wiedzieć jak działają poszczególne systemy bezpieczeństwa i co oznaczają poszczególne skróty ich nazw. Lista takich rozwiązań jest całkiem spora, a co roku pojawiają się nowsze i coraz doskonalsze. Przedstawiamy najbardziej popularne systemy bezpieczeństwa w samochodach, zarówno te obowiązkowe w większości pojazdów oraz te z możliwością zamontowania, w formie dodatkowego wyposażenia.
System ABS – pełna kontrola podczas ostrego hamowania
System ABS (z ang. Anti-lock Braking System) to jeden z popularniejszych systemów bezpieczeństwa, od lipca 2006 roku montowany obowiązkowo we wszystkich pojazdach, sprzedawanych na terenie Polski. Jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu się kół podczas hamowania. Zasada działania systemu ABS jest prosta. Czujniki znajdujące się w każdym kole, kontrolują jego obroty. Jeżeli jedno z nich obraca się wolniej – a więc w domyśle dochodzi do jego poślizgu – system ABS zmniejsza w nim siłę hamowania. Dzięki temu koło odzyskuje przyczepność, jednocześnie nadal hamując. Wpływa to znacząco na bezpieczeństwo jazdy, ponieważ w sytuacji nagłego hamowania, pojazd pozostaje nadal w pełni sterowny.
ESP – bezpieczne pokonywanie zakrętów
Skrót ESP pochodzi od ang. Electronic Stability Program i jest to dobrze znany wielu kierowcom system stabilizacji toru jazdy. W momencie poślizgu kół podczas pokonywania zakrętu, system ESP przyhamowuje jedno lub więcej kół, aby w miarę możliwości ustabilizować tor jazdy. Jest on montowany w coraz większej ilości samochodów, jako wyposażenie podstawowe.
System ACC – coś więcej niż zwykły tempomat
ACC czyli skrót od Adaptive Cruise Control, to nic innego jak aktywny tempomat. Posiada wszystkie funkcje standardowego rozwiązania, jednak ze sporym udogodnieniem. Samochód wyposażony w aktywny tempomat, automatycznie reguluje prędkość jazdy, tak aby utrzymać bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. Dzięki zastosowaniu systemu ACC, nie ma konieczności ciągłego dostosowywania prędkości do warunków panujących na drodze. Wszystkim zajmuje się skomplikowany układ elektroniczny. Adaptacyjny tempomat docenią w szczególności kierowcy, podróżujący po autostradach.
BLIS – martwe pole pod kontrolą
Blind Spot Information System – BLIS, informuje o pojeździe znajdującym się w obszarze tzw. martwego pola. Zasada działania tego systemu jest względnie prosta. System kamer zamontowanych w lusterkach bocznych pojazdu, monitoruje przestrzeń martwego pola. W momencie pojawienia się w nim pojazdu, zapala się niewielka kontrolka, informująca o tym fakcie kierowcę.
ASR – stabilnie podczas ruszania
Acceleration Slip Regulation, czyli regulacja poślizgu podczas przyspieszania, zapobiega buksowaniu kół w trakcie ruszania z miejsca. System ten doskonale sprawdza się w zimowych warunkach pogodowych oraz w przypadku samochodów sportowych.
BAS – skuteczniejsze, awaryjne hamowanie
System BAS, czyli Brake Assist System, ma za zadanie wspomagać kierowcę w trakcie awaryjnego hamowania. Czujnik, który wykryje szybką reakcję na pedał hamulca, automatycznie podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym. Dzięki czemu zwiększa się siła hamowania, a w niektórych modelach pojazdów, uruchamiają się dodatkowo światła awaryjne.
AFL – lepsza widoczność na zakrętach
System AFL czyli Adaptive Forward Lighting, umożliwia doświetlanie drogi i pobocza, podczas pokonywania zakrętów. Dzięki temu kierowca może wcześniej zauważyć przeszkodę na drodze i w porę ją ominąć. Działanie tego systemu opiera się o ciągłą kontrolę położenia kierownicy. W zależności od promienia skrętu, uruchamiane są dodatkowe reflektory, które doświetlają pobocze (najczęściej w tym celu wykorzystywane są światła przeciwmgłowe). W nowszych rozwiązaniach z doświetlaniem dynamicznym, wiązka światła podąża za ruchami kierownicy.
Lane assist – trzymaj się swojego pasa!
System Lane Assist, czyli w wolnym tłumaczeniu “asystent pasa”, ostrzega kierowcę przed niezamierzonym przekroczeniem pasa ruchu, którym się porusza. Jeżeli w momencie najazdu na linię, kierowca nie włączył kierunkowskazu – system Lane Assist ostrzega kierowcę pojazdu sygnałem dźwiękowym lub informacją na kokpicie. W niektórych samochodach uruchamia się również wibracja kierownicy. Lane Assist z założenia ma chronić pasażerów oraz kierowcę, w przypadku jego zaśnięcia. Wyposażenie pojazdów w ten system okazuje się więc całkiem słuszne. Niestety do jego sprawnego funkcjonowania, konieczne jest wyraźne oznakowanie pasów ruchu.
Systemy bezpieczeństwa w samochodach są stale rozwijane, tak aby zapewnić coraz większe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerom oraz pozostałym uczestnikom ruchu. Z pewnością wyposażenie standardowe samochodów, będzie z czasem zawierać więcej systemów, które obecnie dostępne są jako wyposażenie opcjonalne (za dodatkową opłatą). Nasza wypożyczalnia samochodów Bochnia oferuje samochody wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa, tak aby zagwarantować Ci rozwiązania w pełni bezpieczne i komfortowe.