Zmiana biegów w manualnej skrzyni biegów budzi spore problemy dla większości początkujących kierowców. Właściwe posługiwanie się pedałem sprzęgła oraz lewarkiem skrzyni biegów to klucz do precyzyjnej i delikatnej zmiany biegów w aucie. Jak prawidłowo zmieniać biegi w samochodzie, tak aby uniknąć zgrzytów i płynnie ruszyć samochodem z miejsca? Zanim do tego przejdziemy, omówmy sobie podstawowe różnice pomiędzy manualną a automatyczną skrzynią biegów.
Ręczna i automatyczna skrzynia biegów – różnice
Samochody wyposażone mogą być w jeden z dwóch rodzajów skrzyni biegów: manualną (inaczej ręczną) lub automatyczną. Każda z nich ma swoje specyficzne cechy i wymaga odmiennych nawyków użytkowania.
Ręczna skrzynia biegów – jak sama nazwa wskazuje, wymaga od kierowcy własnoręcznej zmiany biegów z wykorzystaniem sprzęgła oraz lewarka. W większości przypadków, samochody wyposażone są w 5- lub 6-stopniowe skrzynie biegów.
Automatyczna skrzynia biegów – w przeciwieństwie do ręcznej skrzyni biegów, ta wersja jest dużo wygodniejsza dla użytkownika. Kierowca wybiera jedynie kierunek jazdy i wciska pedał gazu, aby przyspieszać. Skrzynia automatyczna zmienia biegi w zależności od prędkości oraz obciążenia silnika. Niestety jej naprawa w przypadku awarii jest znacznie droższa, niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań.
Nasza wypożyczalnia samochodów w Bochni dysponuje flotą pojazdów wyposażonych zarówno w ręczne, jak i automatyczne skrzynie biegów. Wybierz rozwiązanie idealne dla swoich potrzeb!
Jak zmieniać biegi w samochodzie żeby nie szarpało?
Przede wszystkim należy się trzymać kilku żelaznych zasad:
- Należy zawsze wciskać sprzęgło do końca, aż do odczucia oporu
- Biegi należy zmieniać powoli i nie mocować się z lewarkiem skrzyni biegów
- Podczas redukcji na niższy bieg, dostosować go do prędkości obrotowej silnika. Wrzucenie zbyt niskiego biegu przy dużej prędkości może nie tylko spowodować zgrzyt, ale również uszkodzić silnik i skrzynię biegów!
- Im niższy bieg, tym wolniej puszczamy pedał sprzęgła. W przypadku ruszania, przed jego całkowitym puszczeniem, przytrzymajmy go na ok. 2-3 sekundy. Zmianę z 4 na 5 bieg możemy przeprowadzić puszczając sprzęgło niemal od razu po wbiciu biegu.
- Nie dodawajmy gazu podczas zmiany biegu. Dodatkowo obciąża to system przeniesienia napędu i zużywa tarcze sprzęgła.
- Nierozgrzany olej w skrzyni biegów np. podczas jazdy na zimnym silniku, może utrudniać zmianę biegów. Należy wtedy wykonywać to powoli, w szczególności podczas wbijania 1 biegu, gdy samochód nadal się toczy.
- Przed wrzuceniem pierwszego lub wstecznego biegu bezwzględnie zatrzymajmy pojazd!
Co jeszcze warto wiedzieć przy korzystaniu z ręcznej skrzyni biegów? Przede wszystkim nie podpierajmy się ręką o lewarek zmiany biegów. Z perspektywy kierowcy wydaje się to niczym szkodliwym, jednak od strony technicznej powoduje to szybsze zużywanie się widełek zmiany biegów.
Zmiana biegów w automatycznej skrzyni biegów
Samochód z automatyczną skrzynią biegów to spore ułatwienie dla kierowców. Również pasażerowie odczują komfort podczas jazdy “automatem”. Jak zmienia się biegi w automatycznej skrzyni biegów? W rzeczywistości mechanizm sam dobiera odpowiedni bieg i dokonuje jego zmiany. Kierowca wybiera tylko kierunek jazdy przód (D), tył (R) oraz ma możliwość wyboru biegu jałowego (N) oraz położenia parking (P). Nowsze skrzynie biegów pozwalają na ręczną zmianę biegów, poprzez pociągnięcie manetki na kierownicy lub delikatne pchnięcie lewarka.
Jakich rzeczy w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów robić nie wolno?
- Nie przełączaj skrzyni na bieg neutralny (N) gdy stoisz w korku lub na światłach. Po prostu trzymaj wciśnięty pedał hamulca lub zaciągnij hamulec ręczny.
- Holowanie samochodów z automatyczną skrzynią biegów jest w większości modeli niedozwolone! Skrzynie te wymagają ciągłego smarowania, a jazda “na luzie” z wyłączonym silnikiem może doprowadzić do poważnej usterki!
- Zatrzymaj samochód przed zmianą trybu z D na R lub na odwrót. Podobnie zresztą jak w przypadku aut ze skrzyniami ręcznymi.